Helsingin rautatieaseman kautta kulkee päivittäin huimat 200 000 matkustajaa, mikä tekeekin siitä paitsi Helsingin, myös koko Suomen eniten käytetyn rakennuksen. Kun kaupunkiin saatiin ensimmäinen rautatieyhteys vuonna 1860, rakennettiin paikalle ensimmäinen rautatieasema. Se kävi hyvin nopeasti kuitenkin ahtaaksi, minkä vuoksi vuonna 1904 järjestettiin arkkitehdeille kilpailu uuden rakennuksen suunnittelemisesta. Kilpailun voitti kansallisromanttista tyyliä edustavalla luonnoksellaan Eliel Saarinen, jonka näkemystä ryhdyttiin toteuttamaan. Rakentaminen vei noin viisi vuotta, ja lopputuloksena oli upea jugend-tyylinen rautatieaseman rakennus.
Rautatieasema hurmaa kauneudellaan
Vielä nykyäänkin Helsingin rautatieasemaa pidetään yhtenä Euroopan kauneimmista asemista. Siitä löytyy kolme pääsisäänkäyntiä, jotka on reunustettu kotimaisella graniitilla. Itäpuolelta löytyy ikoninen kellotorni sekä kaksi kivimiestä, jotka pitelevät käsissään pallonmuotoisia lamppuja. Nämä hahmot ovat jollain tapaa nousseet yhdeksi Helsingin kaupungin symboleista, ja esimerkiksi VR käyttää niitä ahkerasti mainoksissaan.
Helsingin rautatieasemalta löytyy 19 laituria, joista keskimmäiset ovat kaukojunia varten ja reunimmaiset lähijunia varten. Asemalta löytyy suuri hallialue, joka on täynnä kahviloita, kioskeja ja pieniä myymälöitä. Löytyypä Helsingistä rautatieaseman sisätiloissa sijaitseva Burger King, jota on usein tituleerattu maailman upeimmaksi hampurilaisravintolaksi ainakin arkkitehtuuriltaan, sillä tuskin monikaan muu hampurilaispaikka maailmalla on päässyt yhtä arvokkaisiin tiloihin.